אז מה זה תחזית עסקית בכלל?
תחזית עסקית זהו כלי המאפשר לנו לקבל החלטות מבוססות מספרים ולא תחושות. התחזית היא בעצם אקסל אחד גדול שכולל בתוכו את כל ההכנסות הצפויות ואת כל ההוצאות הצפויות כתוצאה מפעילות האתר. מרמת עלות המכר של המוצרים ועד לרמת עלות שרת האחסון. כל מה שבסופו של דבר משפיע על יחידת הרווח והפסד שקוראים לה אתר.
תחזית עסקית ככלי לקבלת החלטות
אחד הלקוחות שלי ביקש שאבנה לו תוכנית עבודה לשילוש המכירות, הוא הרגיש שהגיע הזמן להעלות קצב ולא ידע איך לעשות את זה לבד. ישבתי במשך מספר שבועות, נתחתי כל אספקט באתר, בניתי תוכנית המבוססת על מספר עקרונות
1. שיפור המרות באתר
2. שיפור טראפיק
3. שיפור מחיר ממוצע להזמנה והיכולת לשלב אונליין ואופליין.
בסוף התהליך החלטנו להעלות את המספרים החדשים על קובץ התחזית העסקית להפתעתנו גילינו שהמספרים ממש לא מסתדרים והבנו שככל שהגדלנו את מחזורי הפעילות העמקנו את ההפסד כתוצאה מפעילות האופליין.
לאחר שראינו את המספרים החלטנו לשנות גישה בתפעול האתר ולנטרל לחלוטין את המאפיין של שיחות טלפון וטיפול אופליין בלקוחות. כך שכל תוכנית העבודה שלנו קיבלה תפנית ובמקום להוסיף עוד לקוחות של רכישה בטלפון אנחנו מסירים אותן לחלוטין ומוסיפים אפשרויות של שירות עצמי וקבלת שירות באמצעים של תקשורת כתובה כמו צ’אט וואטסאפ באתר.
התקשורת הכתובה תאפשר לנו לטפל בלפחות שלושה לקוחות בו זמנית. הפניית המכירה תהייה חזרה לאתר והנציגים יתוגמלו על בסיס טיפול ב SLA ושיפור המכירות באתר על ידי זה שנצליח לסגור מעגל בתהליך הצ’ק אווט עם מי שטיפל בלקוח.
מה אתם צריכים ללמוד מזה
המסקנה שלי מהפעילות הזו היא שכל פעולה חדשה באתר חייבת לעלות על קובץ התחזית העסקית הכולל את כל ההכנסות וכל ההוצאות על מנת להבין איפה נקודת האיזון ומאיזה נקודה אנחנו מתחילים באמת להרוויח.