החלטתם להקים אתר או אפליקציה, יצרתם את מסמך הייזום והדרישות, התחלתם במכרז ספקים ואתם נמצאים רגע לפני החתימה על ההסכם – מזל טוב, אתם בעצם עושים ניהול פרויקט דיגיטלי
בפוסט הזה אני משתף אתכם בטיפים שלי מניסיון של ליווי והקמה של עשרות אתרים ואפליקציות לאורך השנים.
1. הגדירו מטרה ברורה לפרויקט
לא סתם להקים אתר אלה להקים אתם איקומרס תוך 6 חודשים שיכניס 100 אלף ש”ח לאחר חצי שנת פעילות נוספת.
2. בחרו ספקים שהם קודם כל בני אדם
הטיפ הזה רלוונטי לכל פעילות עסקית שלנו אבל בטח בעולם בניית האתרים והאפליקציות.
הספק הזה הופך להיות זה שמחזיק את כל פעילות האונליין שלך, חייבים שתהייה לכם תקשורת טובה ביחד, שהוא יבין אותך ולהפך.
3. הגדירו מודל פרס-קנס
הטיפ הזה נכתב לאחר עשרות הסכמים שעברתי עליהם והייתי מעורב בהם, על מנת לייצר מצב שבוא הספק שלך באמת עובד בשבילך אני ממליץ לייצר לו מודל של קנס פרס. אם בהגיעכם לנקודת הזמן בפרויקט שעליו לתת דין וחשבון והוא הקדים – אז הוא יקבל בונוס (פרס)
אבל אם הוא מאחר אז תגרום לו לשלם על זה ושגם הוא לא יישן בלילה עד אשר הפרויקט הזה נגמר על הצד הטוב ביותר.
4. הגדירו מי אחראי על הטמעת אנליטיקס
לא אני לא מדבר רק על החלק הפשוט של להוסיף את הקוד הפשוט לאתר אלה דווקא על החלק היותר מורכב של הטמעת איוונטים למיניהם או דיווח על רכישות באמצעות ה enhanced ecommerce של גוגל אנליטיקס.
ככל שהסעיף הזה יהיה ברור יותר בהסכם כך ייטב לשני הצדדים
5. הגדירו מי אחראי על הטמעת כל מה שרלוונטי ל-SEO
בפרויקטים שבהם יש חברת קידום אתרים מעורבת אז הם בד”כ מקפידים להעביר את הדרישות שלהם (לפעמים מוצדקות ולפעמים לא), אבל מי אחראי להגדיר מה נדרש במקרה שאין לכם חברת קידום מלווה, מי שומר על האינטרסים שלכם כך שלא תשלמו על זה מחיר יקר יותר מאוחר לאחר שהפרויקט כבר הושלם
6. דרשו וכתבו בהסכם שהאחריות היא למשך 3 חודשים
דרשו אחריות של לפחות 3 חודשים לאחר עלייה לאוויר ולא שבועיים כנהוג בתעשייה. אין שום סיבה שהספק לא יתקן באגים שיתגלו בשלב מאוחר יותר ונובעים כתוצאה מהפרויקט המקורי.
7 הגדירו בהסכם מהי מהירות האתר
מהירות אתר מומלצת לא יותר מ-3 שניות ברמת זמן טעינה
כמו כן הגדירו מה רמת הציון שגוגל מעניק לאתר – לא פחות מ-85
7.1 למתקדמים – הגדירו באיזה אמצעים המדידה תיעשה, על איזה עמודים ובאיזה רשת תקשורת (WIFI או סלולר)
8. חלקו את התשלום לפי לפי אבני דרך
בדיוק כמו בתהליך בניית בית שמרו כמה שיותר מהתשלום לסוף הדרך, כך הספק ירצה לסיים כמה שיותר מהר ויהיה לו אינטרס לעשות זאת הן ברמת האיכות והן ברמת הזמן.
9. הטיפ הכי חשוב
למרות שאני רואה שקיימת מגמה שהולכת ומשתנה – הגדירו שהבעלות על קוד מקור הפרויקט הוא של הלקוח בלבד. כבר ראיתי בעבר ספקים שקשרו את הלקוח אליהם ולא איפשרו לו לזוז ימינה ושמאלה בטענה שקוד המקור שייך להם ואם הם רוצים לעזוב הם יכולים לעשות זאת אבל יצטרכו לבנות את חדש לחלוטין, כאשר מדובר באתר של כמה מאות מיליוני ש”ח בשנה הסיכון והעלות הם גדולים לעין שיעור.